Ahad, 18 Ogos 2013


PPPM pelengkap hala tuju pendidikan


Pelajar dibekal ilmu, nilai dan kemahiran tingkat daya saing peringkat antarabangsa

Putrajaya: Hala tuju pendidikan negara akan terus menempa transformasi untuk tempoh 13 tahun akan datang menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025 (PPPM) sebagai rujukan utama.
Sasaran utama ialah bagi memastikan pelajar dipersiapkan dengan ilmu, nilai dan kemahiran yang membolehkan mereka bersaing di peringkat global menerusi pendidikan bertaraf dunia.

PPPM 2013-2025 tidak mengubah dasar semasa, sebaliknya hanya membabitkan penambahbaikan dan anjakan operasi dan strategi sistem pendidikan negara" Dr Khair Mohamad Yusof, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Pembangunan Profesionalisme Keguruan)

PPPM dimulakan secara demokratik menerusi Dialog Nasional Pendidikan Negara (DNPN) yang dilaksanakan dari April hingga Julai tahun lalu, membabitkan penyertaan pelbagai pihak termasuk guru, ahli Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta orang awam.

Pelancaran Laporan Awal PPPM disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada 11 September tahun lalu dan laporan akhirnya dijangka dilancarkan Timbalan Perdana Menteri, pada 6 September ini.

Capai sasaran

Enam daripada 25 inisiatif di bawah PPPM yang disasarkan tahun ini, sudah dicapai dalam tempoh 100 hari pelaksanaannya termasuk ujian kefasihan Bahasa Inggeris (BI) di bawah Cambridge Placement Test (CPT) membabitkan 61,000 guru bahasa Inggeris, Program Transformasi Daerah yang dirintis di Kedah dan sabah dan penyediaan video e-Guru.
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Pembangunan Profesionalisme Keguruan), Datuk Dr Khair Mohamad Yusof, berkata antara cabaran Kementerian Pendidikan dalam pelaksanaan PPPM termasuk memberi kefahaman kepada pelaksana, guru dan orang ramai mengenai perancangan yang sedang dan akan dilakukan ke arah mencapai matlamat transformasi bidang pendidikan negara.

“PPPM 2013-2025 tidak mengubah dasar semasa, sebaliknya hanya membabitkan penambahbaikan dan anjakan operasi dan strategi sistem pendidikan negara.

“Dasar seperti bahasa dan persekolahan masih kekal. Bahasa Malaysia masih menjadi pengantar utama manakala Bahasa Inggeris serta bahasa lain masih digunakan,” katanya.

Sebelas anjakan transformasi sistem dalam PPPM membabitkan bidang kokurikulum, bahasa, guru, kepimpinan serta infrastruktur adalah pemacu transformasi sistem pendidikan nasional.

“Dalam PPPM, kementerian bukan saja menyatakan apa yang mahu dan perlu dicapai tetapi turut menjelaskan bagaimana untuk mencapai apa yang disasarkan,” katanya.

Tumpu transformasi

PPPM turut memberi tumpuan kepada transformasi profesion keguruan dengan mensasarkan perguruan sebagai profesion pilihan selain memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di semua sekolah.

“Perguruan akan menjadi kerjaya tahap profesional. Bagi memperkasakan guru sedia ada, kementerian memperkenalkan Program Rakan Pembimbing Peningkatan Sekolah (SI Partners) Plus dan Program Jurulatih Khas Peningkatan Sekolah (SISC) Plus.

“Ia sebahagian usaha membimbing dan melatih guru Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains bagi meningkatkan lagi keberkesanan sesi pengajaran dan pembelajaran.

“Usaha itu akan diperluaskan kepada subjek lain selepas ini. Pelaksanaan PPPM bukan berpaksikan kepada kehendak kementerian semata-mata, tetapi ia berdasarkan keperluan dan saranan rakyat.

“PPPM adalah bukti kepada masyarakat bahawa kementerian sangat beriltizam untuk melaksanakan transformasi pendidikan ke arah memenuhi aspirasi negara pada masa hadapan,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan